Stappenplan starters

Bij het opstarten van een onderneming komt best wat kijken, en ik kan me voorstellen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.

Per branche gelden andere regels voor een bedrijf. Deze kun je terugvinden op www.belastingdienst.nl en www.kvk.nl.

Hier een overzicht met alle (actie)punten, dat het hopelijk iets overzichtelijker maakt voor je:

1. Ondernemingsplan maken

Dit is niet verplicht natuurlijk, maar wel erg handig!

Een ondernemingsplan is een document waarin je de plannen voor je bedrijf beschrijft. Je zet hierin gegevens over jou als ondernemer. Je beschrijft wat je bedrijfsidee is en hoe je van dit idee een succes gaat maken. Daar hoort ook een financieel plan bij, want je wilt weten hoeveel de start van je bedrijf gaat kosten en of je er geld mee gaat verdienen. Een ondernemingsplan wordt ook wel businessplan of bedrijfsplan genoemd.

2. Marktonderzoek

Bij marktonderzoek verzamel je informatie over je klanten of de markt. Je onderzoekt hoe je je onderscheidt van je concurrenten, wie je mogelijke klanten zijn en hoe je deze klanten naar je bedrijf haalt. Dit noem je ook wel: je marktpositie bepalen. 

Zo krijg je inzicht in de haalbaarheid van je plannen.

3. Financieel plan

Met een financieel plan laat je in cijfers zien of je bedrijfsidee haalbaar is. Het plan helpt je om onderbouwde keuzes te maken en is nodig als je financiering aanvraagt, bijvoorbeeld bij een bank of investeerder. Je laat ermee zien dat je inzicht hebt in je inkomsten, uitgaven en risico’s. Met een goed financieel plan vergroot je ook het vertrouwen van investeerders in jouw bedrijf.

In het financiële plan staat in ieder geval:

  • hoeveel geld je nodig hebt voor de start of groei van je bedrijf
  • de verwaxchte omzet, kosten voor inkopen en andere kosten
  • de winstverwachting voor de komende jaren
  • hoe je je investeringen gaat betalen of financieren en tegen welke voorwaarden

4. Bedrijfsnaam bedenken

Om een bedrijfsnaam te bedenken, is het belangrijk om een naam te kiezen die kort, krachtig, uniek en relevant is voor je doelgroep en branche. Brainstorm ideeën met je omgeving, creëer een shortlist, en controleer de beschikbaarheid op www.kvk.nl/zoeken/ en op sociale media om juridische problemen te voorkomen. En de naam moet voldoen aan regels, die vind je in de Handelswet.

5. Rechtsvorm kiezen

Start je in je eentje een bedrijf, dan kun je een eenmanszaak (als zzp'er of freelancer) starten of een BV oprichten (besloten vennootschap).

Start je samen met iemand een bedrijf, dan kun je voor een VOF (vennootschap onder firma) kiezen of een MTS (maatschap).

Dit bepaalt oa de (prive) aansprakelijkheid voor schulden en belastingverplichtingen.

 

Eenmanszaak of VOF:

Je betaalt inkomstenbelasting over de winst.

Extra belastingvoordelen zoals zelfstandigenaftrek.

In startfase, wanneer bedrijf nog relatief weinig winst maakt, ben je fiscaal beter af met 1 van deze opties.

 

BV:

Je betaalt vennootschapsbelasting over de winst en evt dividendbelasting (als je jezelf een bedrag uitkeert).

De DGA betaalt inkomstenbelasting over loon en uitgekeerd dividend.

Vanaf €150.000 winst betaal je gemiddeld minder belasting met een BV dan met een eenmanszaak/VOF.

Kosten hoger (uitgebreidere jaarrekeningen en hogere accountantskosten).

Geen zelfstandigenaftrek.

6. Administratie bijhouden

Een goede administratie is de basis voor je bedrijf. Je administratie laat de financiële toestand van je bedrijf zien. Je gebruikt je administratie om je bedrijf te sturen. Stijgen je inkomsten of juist de uitgaven? Welke klanten hebben nog niet betaald? Bovendien staat in de wet dat je een bedrijfsadministratie moet bijhouden en bewaren.

De Belastingdienst stelt eisen aan de administratie en boekhouding. Deze zaken moet je in je administratie opnemen:

  • facturen: ontvangen facturen en kopieën van uitgaande facturen
  • transactie-overzichten
  • kas-administratie
  • contracten en correspondentie met opdrachtgevers en leveranciers
  • uren administratie
  • reisadministratie voor auto en/of openbaar vervoer
  • belastingen, zowel btw als inkomstenbelasting
  • modelovereenkomst (wet DBA)*
  • bedrijfscorrespondentie zoals brieven, e-mails, offertes, contracten, brochures en faxberichten

Alles moet voor de belastingdienst 7 jaar bewaard worden!

*De Wet DBA is de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties, die sinds 2016 de oude VAR-verklaring heeft vervangen. Het doel is om schijnzelfstandigheid tegen te gaan door duidelijkheid te scheppen over de arbeidsrelatie tussen opdrachtgevers en zzp'ers: wie werkt er echt als zelfstandige en wie in 'loondienst'. Vanaf 1 januari 2025 is de handhaving op deze wet aangescherpt, met mogelijke boetes en naheffingen voor opdrachtgevers bij overtredingen. 

7. Verzekeringen afsluiten

AOV / crowdsurance / schenkkring (wordt in toekomst verplicht)

Algemene voorwaarden (rechten en plichten, voor jou en jouw klant, over en weer)

Volksverzekering, dit gaat via de aangifte IB en wordt ZVW (zorgverzekeringswet) genoemd

Autoverzekering (bij bezit van bedrijfsauto)

Opstalverzekering (bij bezit van bedrijfspand)

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering (bij financieel adviseurs, advocaten, accountants, notarissen en architecten)

Personeel in dienst; werknemersverzekering en volksverzekering via de loonheffing

8. Checken aan welke wettelijke eisen je moet voldoen

Dit is afhankelijk van de activiteiten van je bedrijf, en meer informatie kun je vinden op https://ondernemersplein.overheid.nl/wetten-en-regels/

9. Inschrijven KVK

Kosten hiervan zijn €82,25.

De KVK stuurt de gegevens door naar de Belastingdienst, binnen 2 weken ontvang je je btw-id en omzetbelasting-nummer per post.

10. Klanten werven en website maken

Om klanten te werven en een website te maken, moet je eerst je doelgroep bepalen en je waardepropositie onderzoeken. Vervolgens bouw je een website en maak je deze vindbaar via zoekmachineoptimalisatie (SEO) en betaalde advertenties (SEA, social media). Stimuleer mond-tot-mondreclame door tevreden klanten aan te moedigen je diensten aan te bevelen. 

11. Pensioen

Als ondernemer of zzp’er heeft u net als iedereen recht op AOW (Algemene Ouderdomswet), het basispensioen van de Rijksoverheid vanaf de AOW-leeftijd. Als ondernemer moet u meestal zelf voor een extra pensioen zorgen, dit kan op verschillende manieren:

Check of u bij uw oude pensioenregeling kunt blijven

Check of u onder een verplichte pensioenregeling valt

Sparen voor een lijfrente* of banksparen; je spaart een bedrag via een bank, een verzekeraar of een beleggingsinstelling. Zij investeren het geld. Stopt je met werken? Dan laat je het gespaarde bedrag in meerdere keren uitbetalen. Je hebt dan een aanvulling op je pensioen.

Zelf sparen of beleggenDat kan bijvoorbeeld via een spaarrekening of door geld te beleggen. Het eigen geld dat je spaart valt voor de inkomstenbelasting in box 3. Tot een bepaald bedrag hoef je over je bezit geen belasting te betalen (heffingsvrij vermogen). Als je zelf spaart, staat je geld niet vast. Je kunt er op elk moment mee doen wat je wilt. Wil je beginnen met beleggen? Dan is het goed om je daarover te laten adviseren!

Opbouw van de fiscale oude dagsreserve (FOR); is gestopt in 2023.

Een collectieve pensioenregeling; dit is een regeling voor meerdere deelnemers bij een verzekeraar, beleggingsinstelling of pensioenfonds. Er zijn verschillende collectieve pensioenregelingen speciaal voor zzp’ers. Je kunt je daarbij vrijwillig aansluiten.

*Een lijfrente is een financieel product. Er zijn verschillende vormen van lijfrente: een verzekering, een rekening of een beleggingsrecht. Je stort eenmalig of periodiek een bedrag. Later ontvang je hieruit vaste uitkeringen. Deze uitkeringen vormen vaak een aanvulling op je pensioen. De uitkeringen kunnen levenslang zijn, of gelden voor een vooraf bepaalde periode.

 

12. Beperken van veiligheidsrisico's

Het bestaan van een ondernemer is onzeker. Niet alleen qua inkomsten. Als je niks regelt, bouw je geen pensioen op en is er geen vangnet als je ziek wordt. Uiteraard kun je zelf pensioensparen en je verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid, maar je moet het wel allemaal zelf regelen.

Als je je wilt verzekeren, dan hangt de hoogte van je premie af van het risico dat je loopt. Een nagelstyliste loopt bijvoorbeeld minder risico arbeidsongeschikt te worden dan een bouwvakker. Als ondernemer loop je risico’s waar mensen in loondienst niet mee te maken krijgen. Denk aan schade aan je bedrijfspand of voorraden. En wat dacht je van juridische conflicten, over die onbetaalde rekeningen bijvoorbeeld.

Ondernemen heeft nadelen, maar ook veel voordelen. Weeg ze tegen elkaar af en bepaal zelf of ondernemen bij jou past of niet.

Maak jouw eigen website met JouwWeb